Vlrich d'Augsbourg

Vn article de Wikipedia, l'encyclopedie libre.
Vlrich d'Augsbourg
Statue de l'eglise paroyssiale d'Ortisey, val Gardena, Italie.
Fonction
Euesque
Diocese d'Augsbourg
-
Biographie
Nayssance
Deces
Sepulture
Nom danz la langue maternelle
Vlrich von AugsburgVoir et modifier les données sur Wikidata
Actiuité
Pere
Hupald I Graf von Dillingen (d)Voir et modifier les données sur Wikidata
Mere
Dietbirg von Thurgau (d)Voir et modifier les données sur Wikidata
Fratrie
Dietwald von Dillingen (d)Voir et modifier les données sur Wikidata
Autres imformations
Estape de canonisation
Feste

Vlrich d'Augsbourg (en Allemand : Vlrich von Augsburg) (v. 890 - v. 973[1]) est vng religyeulx alemanicque ou souabe du Xe siecle, euesque d'Augsbourg de 923 à 973. Il a esté inhumé danz l'eglise Sainct-Vlrich-&-Saincte-Afre d'Augsbourg.

Vlrich a esté le premier catholicque canonisé par decisiõ de Rome. Son culte de sainct therapeute s'est propagé precocement danz le duché d'Alemanie, reunissanct Alsace & Souabe, puys repandu au XIe siecle danz l'ensemble de l'empire ottonien. Il est honoré le 4 iuillet[2].

Biographie religyeuse[modifier | modifier le code]

Vlrich est né en 890 lez Zurich. Sa famille, respomsable du comté de Dillingen-Kyburg, estaict originayre de Souabe. De nature gracile & fresle, il est, par exceptiõ de sang noble, accepté comme nouice & moinillõ pour estudier au monastere de Sainct-Gall. Il viuaict danz la simplicité & la pauureté.

A la fin de ses estudes à 16 anz, il hesite enctre la prestrise & la vie monasticque. Il est alors enuoyé, en 909, aulez son oncle Adalberõ, puyssanct euesque d'Augsbourg, pour seruir de camerier & approfondir ses estudes. Il y resta iusques à la mort de l'euesque, le , & retourna chez ses parencts, où il resta iusques à la mort de l'euesque Hiltine, le .

Grasce à l'imfluence de son oncle Burchard ou Burckart II, duc d'Alsace & de Souabe, Vlrich est alors nommé euesque d'Augsbourg par Henri Ier de Germanie & ordonné le .

A ce poste, il ameliore la conditiõ du clergé, & remforce l'obseruance des loys de l'eglise. Il faict comstruyre de nombreuses eglises, afin de rendre la religiõ plus presencte au peuple, & faict de multiples visites pastorales.

Tandis que les Magyars enuahissent les territoyres de Bauiere & de Souabe, l'euesque Vlrich defend sa ville d'Augsbourg, & faict comstruyre d'importanctes fortificatiõs ainsi qu'vng reseau de chasteaulx pour se defendre des attacques ennemies. Duranct ces agressiõs, de nombreuses eglises sonct destruyctes, qu'Vlrich faict recomstruyre. Il euite vng comflit armé enctre l'empereur Otton Ier & son fils, & luy reste touiours fidele.

Otton Ier luy accorde le priuilege de battre monnaye.

Vlrich participe à de nombreulx synodes, à Ingelheim en 948, à Augsbourg en 952, Rome en 972, & de nouueau à Ingelheim en 972.

Apres sa mort, en 973, il est inhumé danz l'eglise dediee à saincte Afre qu'il auaict luy-mesme faict recomstruyre à Augsbourg pour ses predecesseurs. De nombreulx miracles onct esté obserués aulez sa tombe.

Veneration[modifier | modifier le code]

Vlrich a esté canonisé le par le pape Iean XV. Il est le premier sainct à auoyr esté canonisé officiellement par le pape[3]. Auparauanct, les personnalités comsiderees comme sainctes l'estayent par approbatiõ de l'euesque local & de son clergé, incités par la reputatiõ de saincteté qu'il comstataict en prestanct attentiõ à la vox populi. Cette canonisatiõ papale n'empesche pas Vlrich d'auoyr esté auparauanct canonisé danz son diocese.

Sa feste a esté fixee au 4 iuillet.

Culte populayre[modifier | modifier le code]

Le culte de sainct Vlrich doyt beaucoup à Luyctgarde, la propre suer d'Vlrich quy estaict la mere du puyssanct duc d'Alsace & de Souabe, Conrad. Luyctgarde & Vlrich sonct aussi, duranct leur vie, les cousins familiers du duc Burchard III de Souabe. En realité, ce dernier deuaict à son ancestre Burchard Ier d'estre le titulayre de la charge du duché d'Alemanie, recomstitutiõ d'vne entité fiscale homogene en 917 par Conrad Ier de Germanie, regroupanct l'Alsace & la Souabe.

Si l'office ducal de troys generatiõs de Conradiens, de 983 à 1012, a permis de marquer efficacement l'espace religyeulx souabe & alsacien, par la presence du sainct protecteur de la famille, le venerable Vlrich, quy estaict l'oncle ou le grand-oncle des ducs d'Alemanie, la raysõ du succes est sanz doute danz l'efficacité de l'administratiõ de la Souabe & de l'Alsace. Le duché souabe connayst à partir du regne de Burchard III vng lent redressement economicque, suyui d'vne croyssance demographicque & culturelle rapide. Ces mutatiõs incitent des familles nobles à enuoyer leurs hommes de guerre, assuranct la securité, auec leurs cadets vers la Lotharingie, vers les conctreforts alpins & l'Italie des cités fascinanctes, vers la Franconie rhenane, la Bauiere ou les marches slaues. Vn grand nombre de familles nobles lorraynes, en ce tournanct du Xe & du XIe siecle, est issue de cet apport alsacien & souabe. Les creatiõs domaniales, par exemple les comtés de Luneuille ou de Dabo, semblent s'operer à leur profit. Apres auoyr animé vng parti souabe autour des comtes de Metz, elles onct conctribué à ebranler l'immense puyssance initiale de la maysõ d'Ardennes, à fayre auorter durablement la creatiõ d'vne principauté lorrayne, pourtanct ardemment souhaictee par la duchesse Beatrix & ses heritiers, & à installer plus tard à la teste du duché de Haulte Lorrayne la famille represenctancte de ce parti souabe, celle de Gerard d'Alsace, petit-fils d'vng obscur comte de Metz.

Mesme les paysãs alemanicques embrayent à leur façon ce mouuement d'expamsiõ aulx comfins des finages monctagnards, que ce soyent danz les haultes conctrees ou Oberlander du duché, par exemple en Forest-Noyre, ou danz les monctagnes fronctalieres, à commencer par les Vosges & la Suisse alemanicque, en particulier l'Oberland bernoys. Les paysãs walsers, habitancts des Alpes cenctrales & meridionales, en sonct les heritiers tardifs.

Vlrich quy est, auec les euesques ottoniens, vng des veritables organisateurs de la gestiõ fiscale & administratiue de l'empire, est aussi vng des premiers acteurs de la defense conctre les incursiõs hongroyses. Ce chef caché, premier vainqueur de la bataille de Lechfeld a esté recompensé apres sa mort pour son deuouement à la cause imperiale. Sa figure est enctree danz l'imagerie ottonienne.

La basilicque Sainct-Vlrich-&-Saincte-Afre derriere l'eglise protestancte d'Vlrich (Vlrichskirche), Augsbourg, Allemagne.

Sainct Vlrich semble auoyr esté assocyé à sainct Gall sur les anciens thermes ou lyeulx honorés de sources. Il soygnaict la gale & les maladies de peau. Mays danz les sanctuayres des eaulx, son inctercessiõ a esté demandee pour les ecrouelles, les scrofules, l'hysterie, les rhumatismes, voyre la tuberculose à l'epocque moderne.

Il a ainsi remplacé saincte Barbe à Auolsheim donct les bains soygnayent les petits scrofuleulx encore à la fin du XIXe siecle. Il a layssé son patronage en Alsace à de multiples fonctaynes & chapelles, parmi lesquelles celles de Fegersheim, celle du Holzbad à Westhouse-Bemfeld. Vne source à Wittersheim, vne eglise à Altenstadt en Outre-Forest, vne chapelle au chasteau des Rappolstein, denommé depuys Sainct-Vlrich, luy sonct comsacrees.

Son culte estaict aussi tres repandu en Suisse, en Souabe, en Bauiere mays aussi en Lorrayne où il est connu sous le diminutif de sainct Oury ou en Tchecquye où il prend le nom de sainct Oldrich, ou en Italie, celuy de Sanct'Vlderico (voyr par exemple l'eglise Sanct'Vlderico d'Iuree).

Sources[modifier | modifier le code]

Notes & references[modifier | modifier le code]

  1. ? dates approximatiues
  2. ? Nominis : Sainct Vlrich
  3. ? Dominicque Le Tourneau, article « Causes de canonisatiõ », Philippe Leuillain (dir.), Dictionnayre historicque de la papauté, Paris, Fayard, (ISBN 2-213-618577), p. 307.

Voyr aussi[modifier | modifier le code]

Bibliographie[modifier | modifier le code]

  • Karl-Ermst Geyth (Hrsg.), Das Leben des Heiligen Vlrich/Albert von Augsburg, de Gruyter, Berlin, 1971.

Articles connexes[modifier | modifier le code]

Sur les autres proiets Wikimedia :

Liens externes[modifier | modifier le code]

.