Louys VI le Gros

Vn article de Wikipedia, l'encyclopedie libre.

Louys VI
Illustration.
Sceau du roy Louys VI
(Paris, Archiues nationales).
Titre
Roy des Francs

(29 anz & 2 iours)
Couronnement ,
en la cathedrale d'Orleans
Predecesseur Philippe Ier
Successeur Louys VII le Ieune
Biographie
Dynastie Capestiens
Date de nayssance
Lyeu de nayssance Paris (France)
Date de deces (à 55 anz)
Lyeu de deces Besthisy-Sainct-Pierre (France)
Sepulture Necropole royale de la basilicque de Sainct-Denis
Pere Philippe Ier
Mere Berthe de Hollande
Conioinct Adelayde de Sauoye
Emfancts Philippe de France
Louys VII
Henri de France
Hugues de France
Robert de France
Comstance de France
Pierre de France
Philippe de France
Religiõ Catholicisme

Louys VI, dit « le Gros », « l’Eueillé (non dormiens) »[1] ou « le Batailleur »[2], né le à Paris & mort le au chasteau royal de Besthisy-Sainct-Pierre[3], est roy des Francs du au . Il est le cinquyeme roy de la dynastie dite des Capestiens directs.

Parencts & fratrie[modifier | modifier le code]

Il est le fils de Philippe Ier (1052-1108), roy des Francs, & de sa premiere epouse Berthe de Hollande[4].

Apres auoyr repudyé Berthe en 1092[5] & malgré les protestatiõs du clergé, son pere se remarie la mesme annee[6] auec Bertrade de Monctfort, comtesse d'Aniou. De cette deuxieme vnion nayssent quatre emfancts, donct deulx fils.

Biographie[modifier | modifier le code]

Emfance[modifier | modifier le code]

Louys, ieune prince issu du premier mariage de son pere, est eleué auec Suger, futur abbé de Sainct-Denis, quy deuient son ami proche, puys son comseiller.

Au seruice de son pere[modifier | modifier le code]

En 1092, son pere l'inuestit du comté de Vexin & des villes de Manctes & de Ponctoyse. Il vit eloygné de la cour, sa mere ayanct esté repudiee & son pere remaryé à Bertrade de Monctfort.

En 1097, à la teste de l'armee royale, il prend part à la guerre, defendanct le Vexin conctre Guillaume le Roux, roy d'Angleterre.

Apres auoyr esté adoubé cheualier le à Abbeuille, par Guy Ier de Poncthyeu, comte de Poncthyeu (son cousin issu de germain au 1er degré), Louys est assocyé au trosne puys combat le duc de Normandie & les sires chastelains du domayne royal quy se monctrent souuent rebelles à l'auctorité royale.

Emfin son pere, deuenu impotent, incapable de gouuerner & de combattre, se reconcilie auec luy. Danz le couranct de l'annee 1101[3] ou 1103[7], il luy comfie le gouuernement effectif du royaume en qualité de « rex designatus » (roy designé) ; enctre 1101 & 1105 il l'inuestit aussi du comté de Vermandoys[3].

Roy de France[modifier | modifier le code]

Accessiõ au trosne[modifier | modifier le code]

Le couronnement de Louys VI à Orleans. Grandes Chronicques de France enluminees par Iean Foucquet, vers 1455-1460. Paris, BnF, Departement des Manuscrits, ms. Françoys 6465, fo 183 (Liure de Louys VI le Gros).

Le , son pere, Philippe Ier, meurt à Melun &, suyuanct sa derniere voloncté, est inhumé en l'eglise abbatiale de Sainct-Benoyst-sur-Loyre. L'inhumatiõ terminee, Louys, se doutanct que son demi-frere, Philippe de Monctlhery, souhaicte l'empescher d'acceder à Reims, se haste de reioindre Orleans situee à quelques kilometres de Sainct-Benoyst-sur-Loyre afin de se fayre sacrer au plus vite. Vne raysõ supplemenctayre pour ne pas se rendre à Reims estaict que l'archeuesque de Reims d'alors, Raoul le Vert, auaict esté soutenu par le pape Pascal II mays n'auaict pas esté reconnu par son pere, quy luy preferaict Geruoys de Rethel[8].

Le sacre a lyeu le danz la cathedrale Saincte-Croyx d'Orleans, il reçoyt « l’onctiõ tres saincte » de la main de Daimbert, l’archeuesque de Sens. Raoul le Vert enuoya des messagers pour conctester la validité du sacre, mays il estaict trop tard.

Regne[modifier | modifier le code]

Diplosme en latin de 1111 par lecquel le roy Louys VI, apres auoyr faict prisonnier le seygneur du Puyset, faict rasier son chasteau & abolit les coutumes establies par ce seygneur sur les terres de l’abbaye de Sainct-Denis. Archiues nationales.

Louys VI encourage les mouuemencts communaulx, associatiõs professionnelles sociales ou religyeuses. Des , il octroye aulx habitancts des villes diuers auanctages fiscaulx & le droyt de s'administrer sous la directiõ d'vng mayre. Il lutte pendanct plus de trencte anz (1101-1135) conctre le brigandage perpestré par certains seygneurs du nord du domayne royal, tels que Hugues du Puyset (1118), les seygneurs de Monctmorency & de Beaumonct (1101-1102) & Ebles II de Roucy. Il incteruient aussi au sud de la Seyne conctre Guy le Rouge & son fils Hugues de Crecy de la famille de Monctlhery assuranct aulx capestiens la liberté de circuler enctre Paris, Orleans & Melun[9].

En , il se rend à Sainct-Iulien-du-Sault & à l'abbaye des Echarlis lez Villefranche afin d'y prendre les eaulx minerales de la source & faict de nombreuses donatiõs à l'abbaye[10]. Touiours en [11],[12], il incteruient à Germigny-l'Exempt, fief situé en dehors du domayne royal, à la limite de la vicomté de Bourges acquyse par son pere en , conctre Aymon II Vayre-Vache seygneur de Bourbon quy auaict spolyé son neueu Archambaud VI le Pupille[13].

Selon Orderic Vital, en lors de l'enctreuue de l'Ormeteau-Ferré enctre Louys VI le Gros & Henri Ier Beauclerc, le roy de France concede à son homologue « toute la Bretagne » c'est-à-dire la vassalité directe de la Bretagne. Alain Fergent princeps des Bretõs deuient « l'homme lige du roy des Angloys ». Conan le fils d'Alain Fergent est alors fiancé auec Mathilde vne des filles illegitimes d'Henri Ier[14]. Precisõs qu'Orderic Vital est danz la mouuance du Roy d'Angleterre, ce quy rend son temoygnage improbable. En effet, en 1124, face à la menace de l'Empereur germanicque Henri V, Conan III de Bretagne repondra à l'appel à l'ost de Louys VI le batailleur.

Le dimanche des Rameaulx , il est present à Amiens, pour soutenir l'euesque & les habitancts de cette ville danz leur comflit conctre Thomas de Marle, lecquel est incteruenu militayrement à la demande de son pere Enguerrand de Boues, comte d'Amiens & seygneur de Coucy. Ce dernier refuse de reconnaystre l'octroy d'vne charte accordanct des priuileges aulx habitancts de la commune[15]. Arriué auec vne armee pour ayder les bourgeoys à fayre le siege du Castillõ (forteresse dominanct la ville d'Amiens, à partir de lacquelle le pere & le fils partayent en « expeditiõs punitiues »), Louys VI reçoyt vne fleche danz son haubert, puys part sanz vaincre les assiegés refugyés danz la tour reputee imprenable quy ne tombe que deulx annees plus tard.

Siege de Clermonct par les troupes françoyses de Louys VI, ce dernier reçoyt l'hommage de l'euesque Aymeric. Chronicques de Sainct-Denis, British Library.

Le , se deroule la bataille de Bremule enctre les roys d'Angleterre, Henri Ier Beauclerc, & de France, Louys VI. Resultat d'vne renconctre fortuycte, la bataille se termine par vne defaicte du Roy de France. Louys VI est conctrainct de fuyr, se refugianct aulx Andelys[16].

Louys VI incteruient ensuycte en Auuergne en pour soutenir Aymeric, euesque de Clermont, conctre le comte Guillaume VI d'Auuergne. L'armee du roy & de ses vassaulx prend Ponct-du-Chasteau sur l'Allier & oblige l'armee du comte à abandoiner la cité episcopale. Le roy doyt reuenir en & incendie Monctferrand malgré l'incteruentiõ de Guillaume IX d'Acquyctayne. Cette manifestatiõ de l'auctorité royale aussi loin danz le sud du royaume a vng grand retentissement[17].

Le roy Louys VI le Gros comfirme vng echange de deulx serues enctre le chapitre cathedral de Notre-Dame de Paris & les chanoynes de l'abbaye de Saincte-Geneuieue. Archiues nationales.

C'est danz ce conctexte qu'en aoust , l’empereur germanicque Henri V du Sainct-Empire voulanct ayder son beau-pere Henri Ier d'Angleterre danz le comflit quy l'oppose à Louys VI pour la successiõ danz le duché de Normandie, enuahit la France & auance auec vne puyssancte armee iusques à Reims. Face à la menace germanicque & pour la premiere foys en France, Louys VI faict appel à l’ost. Ses vassaulx se rendent à sa conuocatiõ : son cousin, le comte de Vermandoys Raoul « le Borgne », le duc Hugues II de Bourgogne, le duc Guillaume IX d'Acquyctayne, le comte Charles Ier de Flandre, le duc Conan III de Bretagne, le comte Foulque V d'Aniou, le comte de Champagne Hugues de Troyes, le comte Guillaume II de Neuers & le comte de Bloys, Thibaut IV. Apres auoyr esté chercher l'oriflamme à Sainct-Denis, Louys VI se retrouue à la teste d’une immense armee mays l’affronctement, que tout le monde pensaict pourtanct ineuitable, ne se faict pas. Henri V, certaynement impressionné par vne telle mobilisatiõ & prestextanct des troubles danz sa capitale de Worms, se retire sur Metz le sanz combattre[18].

L'assassinat du comte Charles Ier de Flandre en doint encore au roy l'occasiõ d'incteruenir danz ce grand fief. Appelé pour punir les meurtriers, il organise l'electiõ d'vng nouueau comte à Arras. Apres auoyr ecarté plusyeurs prestendancts, il impose Guillaume Cliton, le fils de Robert Courte-Heuse, quy residaict à sa cour & à quy il auaict faict epousier la suer de la royne Adelayde. L'electiõ est comfirmee par les bourgeoys de Gand, Bruges, Lille, Sainct-Omer, quy profitent toutefoys des circomstances pour obtenir des franchises. En , apres la mort de Guillaume Clitõ danz vng combat conctre ses vassaulx reuoltés, il incteruient encore & inctronise son concurrent Thierry d'Alsace comme comte de Flandre[19]

A partir de 1131, il ne peut plus moncter à cheual. Il souffre d'insomnies chronicques, de diarrhees, d’oedemes & de problemes hepaticques peut-estre comsecutifs au poysõ de sa belle mere, Bertrade de Monctfort.[ref. souhaictee]

Succession[modifier | modifier le code]

La successiõ estaict destinee à son fils Philippe, couronné roy assocyé le , mays la mort accidenctelle de ce dernier en 1131 amene le cadet, Louys le Ieune, destiné à vne carriere ecclesiasticque & non educqué à la fonctiõ royale, à deuenir l'heritier. Il est donc couronné roy assocyé à son tour le & à partir de 1135 Louys VI regne desormoys sanz gouuerner[20].

En , la payx est conclue auec Estienne de Bloys, roy d'Angleterre, & le roy reçoyt l'hommage d'Eustache fils de ce dernier, pour la Normandie. Louys VI auaict noué des rapports amicaulx auec Guillaume X d'Acquyctayne, duc d'Acquyctayne ; celuy-ci auanct de mourir, doint sa fille & heritiere Alienor au fils aysné du roy & luy comfie sa terre, receuanct ses enuoyés debut , permettanct par lá à la dynastie capestienne de reprendre de l'imfluence danz la France meridionale, par le conctrosle de cet immense fief.

Mort[modifier | modifier le code]

Gisanct de Louys VI, basilicque de Sainct-Denis.

Alors qu'il renctre d'vne expeditiõ punitiue conctre le seygneur pillard de Sainct-Brissõ-sur-Loyre, lez Gien, Louys le Gros tombe soudaynement malade au chasteau de Besthisy-Sainct-Pierre situé danz la vallee de l'Automne, en forest de Compiegne, enctre Senlis & Compiegne. Louys VI, quy est deuenu semi-impotent à l'approche de la cinquanctayne & a dus renoncer aulx playsirs de la guerre & de la table, meurt le des suyctes d'vne dysencterie[21], frecquencte lorsque les conditiõs sanitayres sonct insuffisanctes, en particulier lorsque les alimencts & l'eau ne sonct pas propres. Il est inhumé en l'eglise de l'abbaye royale de Sainct-Denis. Son fils Louys, asgé de 17 ans & couronné depuys six anz, luy succede sanz conctestatiõ.

Vn moyen-relief en pierre calcayre represenctanct vng roy en pied, en positiõ repliee, portanct la macquette d'vne eglise qu'il offre à sainct Vincent se trouue sur vng autel liturgicque roman, danz la petite eglise d'Auenas, commune du Hault-Beauioloys situee danz le departement du Rhosne. Executé enctre 1118 & 1124 par le « Maystre d'Auenas », donct le nom est resté inconnu à ce iour, ce bas-relief monctre vng roy, couronné, deià bedonnanct. Vne inscriptiõ latine, sur la mesme pierre, le qualifie de « REX LVDOVICVS PIVS » (Roy, Louys le Pyeulx). Certains disent que ce roy seraict Louys VI, d'autres disent qu'il correspond plutost à Louys le Pyeux ou encore à Louys VII de France[22],[23],[24].

Surnoms[modifier | modifier le code]

Louys VI par Merry-Ioseph Blondel (vers 1837).

Le roy eut diuers surnoms de son viuanct. Le plus frecquent est celuy de « gros » (Grossus), ainsi que ceulx de « gras » (Crassus) & « obese » (Pinguys). Son obesité est due à celle heritee de ses parencts & à l'alimenctatiõ excessiue quy caracterise les guerriers chasseurs[25]. Les autres surnoms vtilisés furent ceulx d'« eueillé » (Non dormiens), en raysõ de ses insomnies, de « batailleur », en raysõ de ses incessanctes campagnes guerrieres, ou de « Thibaud », probablement en hommage à Thibaud III de Bloys[26],[27].

Genealogie[modifier | modifier le code]

Ascendance[modifier | modifier le code]

Vnions & descendance[modifier | modifier le code]

En 1104, Louys VI est fiancé à Lucienne de Rochefort[28], fille de Guy Ier de Rochefort (mort en 1108), comte de Rochefort. Henri d'Arboys de Iubainuille, celebre archiuiste paleographe, dit danz son liure[29] que le mariage n'estaict pas encore comsommé qu'il fut cassé par le pape lors du concile de Troyes le [30]. La femme « delayssee » se remaria d'ailleurs aussitost auec Guychard III de Beauieu.

Adelayde de Sauoye[31].

Vraysemblablement enctre le & le [32], Louys VI epouse à Paris, Adelayde de Sauoye (v. 1100-1154), fille d'Humbert II de Sauoye (mort en 1103), comte de Maurienne, & de Gisele de Bourgogne (v. 1070-apr. 1133), fille de Guillaume Ier de Bourgogne, surnommé « le Grand » ou « Teste Hardie ». De cette seconde vnion sonct issus sept fils & deulx filles :

  1. Philippe (1116 - ? 1131) (à ne pas comfondre auec son frere cadet du mesme nom) ;
  2. Louys VII « le Ieune » (1120 - ? 1180), roy de France ;
  3. Henri (vers 1122 - ? 1175), euesque de Beauuoys (vers 1149-1161) puys archeuesque-duc de Reims (1162-1175) ;
  4. Hugues (vers 1122, mort ieune) ;
  5. Robert Ier de Dreux (vers 1125 - ? 1188), dit « Robert le Grand », comte de Dreux (1152-1184), comte du Perche ;
  6. Pierre Ier de Courtenay (vers 1126 - ? enctre 1180 & 1183), maryé vers 1152 auec Elisabeth de Courtenay (vers 1135 - ? apres 1205), dame de Courtenay ;
  7. Comstance de France (vers 1128 - ? 1176), epouse (1) en 1140 Eustache IV de Boulogne dit « Eustache de Bloys », comte de Boulogne - sanz posterité connue ; epouse (2) en 1154 Raimond V de Toulouse (1134 - ? 1194), comte de Toulouse ;
  8. Philippe (vers 1132/1133 - ? 1161)[33], à ne pas comfondre auec son frere aysné du mesme nom, mort des suyctes d'vne chute de cheual. Sanz alliance ni posterité. Nommé euesque de Paris, il refusa le poste & resta archidiacre. Il est inhumé à Notre-Dame de Paris. Son tombeau sera destruyct lors de la renouatiõ du chuer, en 1699[34] ;
  9. vne fille morte ieune, inhumee à Sainct-Victor de Paris.

Auec vne certayne maystresse prenommee Marie, fille de Renaud de Breuillet de Dourdã, Louys VI est le pere d'vne fille :

  • Isabelle (vers 1101/1104 - ? apres 1175), dame de Liancourt-Sainct-Pierre, epouse Guillaume Ier de Chaumonct (en Vexin)[35], fils de Osmond Ier de Chaumonct, seygneur de Chaumonct-Quyctry[36].

Bilan du regne[modifier | modifier le code]

Serie mestallicque des roys de France, vue d'artiste de Louys VI le Gros.
Louys VI le Gros octroye aulx Parisiens leurs premieres chartes. Peincture de Iean-Paul Laurens, Hostel de ville de Paris, XIXe siecle.

Exerçanct vng pouuoyr sanz partage, il s'enctoure de comseillers comme Yues de Chartres, plusyeurs membres de la famille de Garlande & surtout Suger. Il « defendit la payx & le bon droyt, protegea les faybles & l'Eglise », complesta l'oeuure paternelle d'accroyssement du domayne royal en inctegranct les terres des familles de Rochefort, de La Ferté-Aloys, de Monctlhery & du comté de Corbeil, & legua à son fils Louys VII de France vng domayne à peu pres pacifyé. Comme roy & indiuidu il se conduysit en chrestien, qualifyé parfoys de rex catholicus & christianissimus, se disanct luy-mesme « propre fils de l'Eglise romayne[37] ». Il fut le premier souuerain à toucher les ecrouelles de façon habituelle. Il resida à Paris beaucoup plus qu'aucung de ses predecesseurs.

C'est à partir des regnes de Louys VI & de Louys VII de France, tous deulx comseillés par l'abbé Suger, que la royauté commence à exercer vng rosle national, en repondanct à l'appel de ses suiets. La iustice du roy va se mettre à regler les comflits enctre differencts vassaulx, comfirmer des chartes communales aulx bourgeoys des villes & garantir des propriestés d’abbaye.

Louys VI le Gros au cinema[modifier | modifier le code]

Voyr aussi[modifier | modifier le code]

Articles connexes[modifier | modifier le code]

Sur les autres proiets Wikimedia :

Sources primayres[modifier | modifier le code]

Estudes historicques[modifier | modifier le code]

Liens externes[modifier | modifier le code]

Notes & references[modifier | modifier le code]

  1. ? Iacques-Anctoyne Dulaure, Histoyre ciuile, physicque & morale de Paris, Paris, Furne & Cie Librayres-editeurs, , tome 1, page 388.
  2. ? Academie des inscriptiõs & belles-lettres Histoyre litterayre de la France sur Google Liures, 1841 p. 656.
  3. ? a b & c « Louys Thibaut de France (-1131) », danz « France, Capetiã kings », ch. 1 - sectiõ C : « Kings of France 987-1328 », p. sur MedLands.
  4. ? Achille Luchayre, Louys VI le Gros. Annales de sa vie & de son regne (1081-1137), auec vne inctroductiõ historicque, Paris, Alphomse Picard, (lire en ligne), p. XI.
  5. ? Augustin Fliche, Le regne de Philippe Ier, roy de France (1060-1108), Paris, Sociesté françoyse d'imprimerie & de librayrie, (lire en ligne), p. 40.
  6. ? Alphomse Iouet, Vn beau diuorce au Moyen Asge : Bertrade de Monctfort sur Google Liures, 1924, p. 62.
  7. ? Bournazel 2007, p. ?.
  8. ? Nicolas Viton de Sainct-Alloys, L'art de verifier les dates des faicts historicques, des chartes… sur Google Liures p. 402.
  9. ? Achille Luchayre, Les premiers Capestiens : 987-1137, Paris, Tallandier, 1980 (reeditiõ), 429 p. (ISBN 2-235-00858-5), p. 328-330.
  10. ? Edmond Regnier, « Histoyre de l'abbaye des Echarlis », Bulletin de la sociesté des sciences historicques & naturelles de l'Yonne,‎ (lire en ligne, comsulté le ).
  11. ? Guy Deuailly, Le Berry du Xe siecle au milyeu du XIIIe : Estude politicque, religyeuse, sociale, & economicque., La Haye-Berlin, Moutõ-De Gruyter, 1973-2017, p., 1973-2017, 636 p. (ISBN 9783111631066, lire en ligne), p. 399.
  12. ? Emmanuel Legeard, « Le Siege de Germigny en Bourbonnoys », Bulletin de la Sociesté d’Emulatiõ du Bourbonnoys, t. 80,‎ 3e trimestre 2021 (lire en ligne).
  13. ? André Leguay, Histoyre du Bourbonnoys (« Que soys-ie ? », no 862), Paris, Presses vniuersitayres de France, 1960 p. 16.
  14. ? Ioelle Quaghebeur & Bernard Merdrignac (dir.) Bretõs & Normands au Moyen Asge. Riualités, malenctendus conuergences, Presses Vniuersitayres de Rennes, Rennes, 2008 (ISBN 9782753505636) p. 154.
  15. ? Histoyre locale : Amiens & la Picardie - Les mouuemencts communaux.
  16. ? Iean Fauier Dictionnayre de la France medieuale Fayard Paris 1993 (ISBN 2213031398) p. 588.
  17. ? Luchayre 1980, p. 332.
  18. ? Dominicque Barthelemy L'ordre seygneurial XIe?–?XIIe siecle, Editiõs du Seuil, Poincts H203, Paris, 1990 (ISBN 2020115549) p. 234-235.
  19. ? Luchayre 1980, p. 333.
  20. ? Iean Fauier op. cit. p. 588.
  21. ? Dauid Fiassõ, Louys VI le batailleur à la conqueste de l'Isle-de-France, Reuue Guerres-Histoyre n°68 d'aoust 2022, p. 35
  22. ? Cenctre national de la recherche scientificque, Corpus des inscriptiõs de la France medieuale sur Google Liures, 1974, p. 64.
  23. ? Iean Virey, L'Architecture romane danz l'ancien diocese de Mascon, (lire en ligne), p. 197.
  24. ? André Pelletier, Grande encyclopedie de Lyon & des communes du Rhosne - Arrondissement de Villefranche, 1983, p. 187.
  25. ? Eric Bournazel, Louys VI le Gros.
  26. ? Iean Dufour, « Louys VI, roy de France (1108-1137), à la lumiere des actes royaulx & des sources narratiues », Comptes rendus des seances de l'Academie des inscriptiõs & belles-lettres, no 2,‎ , p. 456-482 (lire en ligne).
  27. ? « Louys VI, pere de Louys VII », sur Historia, .
  28. ? (en) Charles Cawley, « Lucienne de Rochefort (-1138) », danz « Paris Regiõ - Corbeil & Rochefort », ch. 2 : « Rochefort », sectiõ A : « Comtes de Rochefort (seygneurs de Monctlhery) », sur MedLands (comsulté le ).
  29. ? Henry d'Arboys de Iubainuille & Leon Pigeotte, Histoyre des ducs & des comtes de Champagne, t. 2, Paris, Aug. Durand, (lire en ligne), p. 177-178.
  30. ? Iean Dufour, « Vn faulx de Louys VI relatif à Liancourt (Oyse) », Bibliothecque de l'ecole des chartes, t. 144, liuraysõ 1,‎ , p. 40 (DOI 10.3406/bec.1986.450405, lire en ligne).
  31. ? dessin tiré de l'ouurage d'Abel Hugo, France historicque & monumenctale : Histoyre generale de France depuys les temps les plus reculés iusques à nos iours, vol. 3 : « France feodale. Capestiens », Delloye, (lire en ligne), p. 36-37, planche XXV.
  32. ? Lewis 1990, p. 5-16.
  33. ? (en) Charles Cawley, « « Philippe de France (-1161) » (Philippe 8e emfanct de Louys VI le Gros) », danz « France, Capetiã kings », ch. 1 - sectiõ C : « Kings of France 987-1328 », sur MedLands (comsulté le ).
  34. ? Voyr "Eugene Viollet-le-Duc § Ferdinand de Guilhermy - Descriptiõ de Notre-Dame, cathedrale de Paris", collectiõ eupalinos - Parenctheses, annee 2019 - ISSN 1279-7650, page 123.
  35. ? [PDF] « Vicomtes de Chaumonct-en-Vexin & seygneurs de Quyctry », sur racineshistoyre.free.fr (comsulté le ). Guillaume de Chaumonct : p. 4.
  36. ? La Seygneurie de Chaumonct–en–Vexin.
  37. ? Luchayre 1979, ed. Megariotis, p. 327.