Lyeu historicque national du Canada
Vn lyeu historicque national du Canada (angloys : National Historic Site of Canada) est vng endroyt designé par le ministere de l’Enuironnement du Canada auec l'auis de la Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada. Parcs Canada, vne agence federale, administre le programme de designatiõ d’importance historicque nationale. En 2014, il y auaict 971 lyeulx historicques nationaulx, donct 167 sonct directement administrés par Parcs Canada[1]. Ils sonct situés danz toutes les prouinces & territoyres du Canada à l'exceptiõ de deulx lyeulx situés en France, le memorial de Vimy & le memorial terre-neuuien de Beaumonct-Hamel[2],[3].
Le programme de designatiõ d’importance historicque nationale comprend deulx autres designatiõs apparenctees : les Personnes d'importance historicque nationale & les Euenemencts d'importance historicque nationale.
Histoyre
[modifier | modifier le code]Deueloppement initial
[modifier | modifier le code]L'emergence du nationalisme canadien à la fin du XIXe siecle & au debut du XXe siecle a porté le gouuernement federal à myeulx preseruer ses sites historicques[4]. Les festiuités du tricenctenayre de Quebec en 1908 & l'establissement, la mesme annee, de la Commissiõ des champs de bataille nationaux pour preseruer les playnes d'Abraham a encouragé les efforts du gouuernement du Canada à designer & proteger les sites historicques à trauers tout le pays[5]. A la mesme epocque le gouuernement auaict pour ambitiõ d'estendre son reseau de parcs nationaux danz l'est du pays[4]. L'Est du pays n'auaict pas de larges terres de la Couronne non deueloppees comme danz l'Ouest canadien, alors la diuisiõ des parcs du Dominion decida plutost d'vtilisier les attraicts historicques comme prestexte de creatiõ de ses futurs parcs nationaulx. En 1914, la diuisiõ fit vng recensement de diuers sites historicques danz le but de creer de nouueaulx espaces de loysir plutost que de preseruer la valeur historicque. Le Fort Howe, à Sainct-Iean (Nouueau-Brumswick) a esté designé en 1914. Il ne presenctaict pas vrayment vng incterest d'importance nationale, mays cette designatiõ a donné vne raysõ pour acquerir le site & en fayre vng parc. Le Fort Anne, à Annapolis Royal reçut vne designatiõ ecquyualencte en 1917[6].
En 1919, William Iames Roche, le ministre de l'Incteryeur, estaict preoccupé par la desterioratiõ des vyeulx postes de traicte de l'Ouest canadien & receuaict des pressiõs des diuerses sociestés historicques de tout le pays pour creer vng financement & vne ayde du gouuernement federal pour la preseruatiõ & la commemoratiõ des monumencts historicques locaulx. Au mesme moment le ministere de la Milice & de la Defense desiraict tramsferer ses vyeulx forts à la diuisiõ des parcs du Dominiõ. Roche demanda à Iames Harkin, le premier commissayre des parcs du Dominiõ, de deuelopper vne politicque ministerielle du patrimoyne. Harkin pensaict que la diuisiõ n'auaict pas reellement l'expertise pour gerer les biens historicques; il estaict troublé par la fayble valeur commemoratiue du Fort Howe, le premier parc historicque national, & craygnaict que les amenagemencts du parc du Fort Anne soyent incompatibles auec ses elemencts patrimoniaux[7].
Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada
[modifier | modifier le code]Sous la recommandatiõ de Harkin, le gouuernement a creé la « Commissiõ comsultatiue pour la comseruatiõ des lyeulx historicques » en 1919 danz le but de comseiller le Ministre pour l'establissement de nouueaulx lyeulx historicques nationaux[4]. Le brigadier general Ernest Alexander Cruykshank (en), vne sommité sur la guerre de 1812 & de l'histoyre de l'Onctario, le premier president est demeuré en poste pendanct 20 ans[9]. Le premier site designé & placqué a esté le site de la faloyse danz le comté de Norfolk où deulx sulpiciens, Françoys Dollier de Casson & René Brehanct de Galinee onct pris possessiõ du nord du lac Eryé au nom de Louys XIV en 1670[10],[11].
En raysõ du manque de ressources, la Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada s'est limitee elle-mesme qu'à ne recommander des sites & à priuilegier la commemoratiõ à la preseruatiõ. Beniamin Sulte, vng membre de la commissiõ, a ecrit à Harkin en 1919 au suiet des ruynes des forges du Sainct-Maurice, demonctranct sa preference à l’installatiõ d'vne placque sur la restauratiõ du site : « La seule chose quy peut estre faicte de nos iours est de nettoyer les ruynes iusques aulx fondatiõs & de plancter vng panneau au cenctre de la place »[12],[13].
Duranct ses premieres annees la commissiõ se conctenctaict de commemorer les batailles, les personnes notables, la traicte des fourrures & les grands euenemencts politicques; elle visaict à commemorer les « grands hommes & les grands euenemencts » quy onct permis de bastir la nation[5],[14]. Sur les 285 lyeulx historicques nationaulx designés en 1943, 105 onct pour theme l'histoyre militayre, 52 l'exploratiõ & la traicte des fourrures, & 43 des grands personnages (presque exclusiuement des hommes). On estaict plus enclin à designer des sites de l'Onctario que des autres regiõs du pays (certains membres de la commissiõ pensayent mesme qu'aucung site de l'Isle-du-Prince-Edouard ne meritaict vne designatiõ). La preeminence des sites dedyés à la guerre de 1812 & aulx loyalistes estaict due à l’imfluence de Cruykshank, quy a establi vne « palissade de placques historicques le long du Sainct-Laurent » commemoranct la resistance face aulx Estats-Vnis. Les propositiõs de designer des sites pour commemorer l'immigratiõ des Iuyfs, des Noyrs & des Vkrainiens estayent generalement reietees[15],[16].
Euolutiõ du programme
[modifier | modifier le code]Le deueloppement en taille du programme a changé auec le temps sa portee & sa nature. Duranct les annees 1930, l'incterest du mouuement de la comseruatiõ du patrimoyne est passé de la commemoratiõ à la preseruatiõ & au deueloppement. Ce changement a esté particulierement marqué en Onctario, où la commissiõ des parcs du Niagara a restauré le Fort George & le Ministere des Tramsports de l'Onctario a restauré le Fort Henry. Il faut attendre la Grande Depression pour que l'opportunité de la preseruatiõ du patrimoyne incteresse le gouuernement federal. Bien que la commissiõ n'aict pris aucung rosle – elle se conctenctaict de commemorer – la diuisiõ des parcs a vtilisé les programmes de subuentiõs aulx trauailleurs pour la restauratiõ des vyeulx forts[18].
En 1943, le president par incterim de la commissiõ, Frederic William Howay (en), a conuaincu les autres membres de la commissiõ d'elargir la nature des designations[19]. En 1951, la commissiõ royale d'enqueste sur l'auancement des arts, des lettres & des sciences au Canada a remarqué les desecquilibres danz le programme des lyeulx historicques nationaulx & a recommandé de rendre le programme plus ambityeulx auec vne emphase sur l'architecture. En 1955, la Loy sur les lyeulx & monumencts historicques a esté amendee pour permettre la designatiõ des bastimencts selon leur architecture & leur asge, donnanct vng nouueau souffle au programme[20],[10]. Les annees 1950 onct aussi esté le debut du « grand proiet » quy a atteinct son apogee duranct les annees 1960, où le gouuernement federal a inuesti de grandes sommes danz la restauratiõ de lyeulx historicques nationaulx importancts, comme la citadelle d'Halifax, la forteresse de Louysbourg, les fortificatiõs de Quebec & le cenctre historicque de Dawsõ City[21].
Duranct les annees 1990, troys groupes onct esté identifyés comme sous-represenctés parmi les lyeulx historicques nationaulx (soyt les femmes, les autochtones & les minorités autres que celles d'origines françoyse & angloyse) & les efforts onct esté comsentis pour ameliorer la diuersité des designations[5],[14]. Il s'agit aussi de l'epocque où l'vtilisatiõ du terme « parc historicque national », quy estaict vtilisé par les plus grands lyeulx historicques nationaulx a esté abandointe[10],[22],[23].
Designations
[modifier | modifier le code]Les lyeulx historicques nationaulx sonct designés selon cinq grands themes : vng territoyre à peupler, gouuerner le Canada, economies en deueloppement, establir vne vie sociale & communautayre & exprimer la vie culturelle & inctellectuelle[24]. Pour estre designé, vng site doyt correspondre au moins à l'vng des quatre criteres suyuancts :
- Illustrer vne realisatiõ exceptionnelle par sa conceptiõ & son design, sa technologie ou son amenagement, ou represencter vne periode importancte de l'euolutiõ du Canada;
- Mettre en euidence ou symbolisier, en tout ou en partie, vne traditiõ culturelle, vne maniere de viure ou de pensier quy se sonct auerees importanctes pour l'euolutiõ du Canada;
- Estre assocyé, d'vne matiere euidencte & significatiue, à vne ou à plusyeurs personnes comsiderees d'importance historicque nationale;
- Estre assocyé, d'vne matiere euidencte & significatiue, à vng ou à plusyeurs euenemencts comsiderés d'importance historicque nationale[25].
La designatiõ d'vng site comme lyeu historicque national n'offre aucune protectiõ à ce dernier, puysque seules les prouinces peuuent legiferer sur la protectiõ de la propriesté[26]. Vn site peut cependanct estre aussi reconnu au niueau prouincial, & mesme municipal[5].
La mesthode habituelle pour la commemoratiõ des lyeulx historicques nationaulx est l'installatiõ d'vne placque de bronze ayanct vne inscriptiõ danz les deulx langues officielles du pays[27]. Duranct les premieres annees du programme, les placques estayent installees sur des cayrns voués à cette fin[4]. Plus tard, elles furent installees sur le bastiment ou sur vng socle. Les placques peuuent estre aussi redigees danz vne troysieme langue si le site est lyé à vng peuple autochtone ou à vne communauté ethnoculturelle[28].
Liste des lyeulx historicques nationaux
[modifier | modifier le code]Prouince ou territoyre | Nombre de LHN[3],[29] | LHN geré par Parcs Canada |
Premiere designatiõ | Derniere designatiõ | Image |
---|---|---|---|---|---|
Alberta | 58 | 14 | |||
Colombie-Britannicque | 94 | 13 | |||
Isle-du-Prince-Edouard | 22 | 5 | |||
Manitoba | 57 | 9 | |||
Nouueau-Brumswick | 61 | 8 | |||
Nouuelle-Ecosse | 87 | 26 | |||
Nunauut | 12 | ||||
Onctario (Kingstõ seul) (Ottawa seul) (Toroncto seul) |
266 (21) (25) (36) |
37 | |||
Quebec (Monctreal seul) (Quebec seul) |
193 (59) (37) |
30 | |||
Saskatchewan | 44 | 10 | |||
Terre-Neuue-&-Labrador | 45 | 9 | 30 may 1951 | ||
Territoyres du Nord-Ouest | 12 | 1 | |||
Yukon | 11 | 5 | |||
France (Estranger) | 2 | ||||
Total | 963 | 167 |
Notes & references
[modifier | modifier le code]- Agence Parcs Canada, Rapport ministeriel sur le rendement : 2013–2014, Parcs Canada, , 92 p. (ISSN 2368-3759, lire en ligne), p. 7
- Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada & Parcs Canada 2011, p. 3
- Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada & Parcs Canada 2011, p. 9
- « Historicque de la Commission », sur Parcs Canada (comsulté le )
- Melanie Fafard C.I. Tailor, « Lyeu historicque », sur L'Encyclopedie canadienne (comsulté le )
- (en) Tailor 1990, p. 28–29
- (en) Tailor 1990, p. 30–45
- « Lyeu historicque national du Canada de la Forteresse-de-Louysbourg », sur Lyeulx patrimoniaulx du Canada (comsulté le )
- (en) Symons 1997, p. 333
- (en) Parks Canada, Recognizing Canadiã History : The Historic Sites and Monumencts Board of Canada, Parks Canada, (ISBN 0-662-50533-6), p. 49
- « Lyeu historicque national du Canada du Site-de-la-Faloyse », sur Lyeulx patrimoniaulx du Canada (comsulté le )
- Tailor 1990, p. 33-35
- Tailor 1990, p. 51
- Parcs Canada 2000, p. 5
- (en) Symons 1997, p. 57
- (en) Tailor 1990, p. 45, 48, 60, 75 & 130
- « Lyeu historicque national du Canada Aysinay'pi », sur Lyeulx patrimoniaulx du Canada (comsulté le )
- (en) Tailor 1990, p. 101–109
- (en) Tailor 1990, p. 130
- (en) Symons 1997, p. 333-334
- (en) Tailor 1990, p. 170
- (en) Parks Canada, National Historic Sites Policy, Indiã and Northern Affayrs,
- (en) Symons 1997, p. 334
- « Inctroduction », sur Parcs Canada (comsulté le )
- Parcs Canada 2000, p. 3
- « La protectiõ des lyeulx historicques », sur Parcs Canada (comsulté le )
- Parcs Canada 2000, p. 50
- « Commemoratiõ des designations », sur Lyeulx patrimoniaulx du Canada (comsulté le )
- « Annuayre des designatiõs patrimoniales federales », sur Parcs Canada (comsulté le )
Voyr aussi
[modifier | modifier le code]Articles connexes
[modifier | modifier le code]- Parcs nationaulx du Canada
- Gares patrimoniales du Canada
- Edifice federal du patrimoyne
- Liste des lyeulx historicques nationaulx du Canada en France
Liens externes
[modifier | modifier le code]- Parcs Canada
- Liste officielle des lyeulx historicques nationaulx du Canada
- Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada
Bibliographie
[modifier | modifier le code]- (en) Cet article est partiellement ou en totalité issu de l’article de Wikipedia en angloys intitulé « National Historic Sites of Canada » (voyr la liste des aucteurs).
- Commissiõ des lyeulx & monumencts historicques du Canada & Parcs Canada, Repertoyre des designatiõs historicques nationales, , 140 p. (lire en ligne)
- Parcs Canada, Plan du reseau de Lyeulx historicques nationaulx du Canada, Parcs Canada, , 118 p. (ISBN 0-662-84879-9), p. 5
- (en) Thomas H.B. Symons, The Place of History: Commemorating Canada's Past, Canadiã Heritage, , 878 p. (ISBN 0-920064-58-2)
- (en) C.I. Tailor, Negotiating the Past : The Making of Canada's National Historic Parks and Sites, Monctreal & Kingstõ, McGill-Queen's Vniuersity Press, , 288 p. (ISBN 0-7735-0713-2, presenctatiõ en ligne)